• afb-header-4.jpg title=

Leerprikkels helpt beelddenkers

Beelddenkers zijn goed in het verwerken van simultaan (gelijktijdig) aangeboden informatie; ze letten op overeenkomsten en zien snel verbanden. Het is voor een beelddenker moeilijk om het beeld om te zetten in taal, dat voor een trage start kan zorgen na een instructie. Een beelddenker moet het hebben van een overzicht (het geheel) terugdenken naar te nemen stappen (details). Dat is meestal lastig en niet te overzien. Op dit gebied heeft een beelddenker vaak ondersteuning nodig en werk op maat.

Door grote gedachtesprongen zijn beelddenkers soms moeilijk te volgen voor anderen. Als kind hebben ze steun nodig bij het ordenen van ervaringen en het benoemen ervan. Ze hebben veel moeite met het verwerken van seriële informatie (volgorde, tempo/tijd). Bij taal en rekenen kosten regels, afspraken en voorgeschreven procedures veel moeite, deze verlopen vaak traag en onnauwkeurig. Veel kinderen hebben een periode extra hulp nodig. Alleen op een talige manier de informatie herhalen is zinloos voor beelddenkers.

Daarom maakt Leerprikkels gebruik van verschillende visuele methodes. Deze leersystemen sluiten wel aan bij de manier waarop beelddenkers hun informatie verwerken!

Film

Ontdek je talent!

Rose Zonneveld  Leerprikkels op Twitter