• afb-header-6.jpg title=

Specialisaties

Er zijn nogal wat reflexen! Naast de standaard training die ik heb gevolgd bij Moira Dempsey, de grondlegster van RMTi (Rhythmic Movement Training international) heb ik begin 2017 en 2018  specialisaties gevolgd. Alles in mijn 'onderwijsstraatje'. 

Door duidelijk een hulpvraag te formuleren kunnen we gericht aan de slag gaan.

1. Lezen en schrijven:

Vind jij het ook zo lastig om je pen goed vast te houden? Gaat het schrijfproces bij jou zachtgezegd niet zo lekker en vanzelf? Moet jij telkens nadenken over met welke hand of aan welke kant je moet/kan beginnen? Leer je lijf door middel van oefingen kennen. Weet  en leer (ook met je ogen dicht) welke kant je op kan gaan. Leer vertrouwen op je eigen handelingen.

Wist u dat de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen schrijven van groot belang zijn bij het vermogen om te kunnen onthouden? Met schrijven oefen en ontwikkel je namelijk een efficiente wisselwerking tussen je linker- en je rechterhersenhelft. Ook helpt schrijven bij het vermogen om je te kunnen focussen, omdat je tijdens het schrijven focust op de punt van je pen. Vergelijk dit maar een met alleen werken op de computer. Hierbij is je zicht altijd in beweging tussen het scherm en je toetsenbord.

2. Face the fear:

Ken je dat gevoel? De angst neemt het van je over in situaties wanneer je het niet wil. Je wordt zenuwachtig en je lijf doet niet meer wat je wilt. Sommige mensen ervaren faalangst, angst voor bepaalde situaties, hevige stress, hypergevoelig voor prikkels of paniekaanvallen.

In het geval van gevaar zullen jouw hersenen er altijd voor zorgen dat je lichaam jou beschermt. Bij een dreiging zijn de 3 meest primaire reacties: bevriezen, vechten of vluchten. Deze reacties worden aangestuurd door jouw primaire hersenen. Zij filteren de prikkels, beoordelen ze op mogelijk gevaar en zorgen ervoor dat je kunt blijven beredeneren (veilig) of dat je lichaam je moet gaan beschermen (onveilig).

Terecht of onterecht die gevoelens van gevaar?! Jij kan straks dankzij de ritmische oefeningen weer kiezen voor het gevoel van veiligheid.

Lees bij reacties: de angst voor insecten!

3. Schoolreadiness:

Een geweldige aanvulling op de oefeningen die ik al deed. Nu in een 'onderwijsjasje' gegoten. Oefeningen die je als leerkracht heel makkelijk kan inzetten in je dagelijkse planning. Je brein is letterlijk in beweging wanneer je deze oefeningen doet. Durf jij het aan om een jaar lang 5 minuten per dag te starten met beweging in de klas? De resultaten zullen je verbazen!!

 

Werkwijze huiswerk begeleiding

 

Reflexen

Stap voor stap bereik je je doel!

Huiswerk begeleiding

Rose Zonneveld  Leerprikkels op Twitter