• afb-header-6.jpg title=

Reflexintegratie (RMT)

Vanaf 2014 heb ik de ontwikkelingen rond reflexintegratie gevolgd. Naar mijn idee de 'missing link' in het onderwijs. Hoe komt het dat we wel denken dat iemand het (aan)kan, maar het komt er niet uit?! Welke reflexen zitten hieronder verscholen?

Eerst bewegen en dan leren! Zorg voor balans, connectie en organisatie in je lijf, dan volgt het hoofd vanzelf. 

Een verklaring voor de stagnatie qua ontwikkeling. Zowel emotioneel, als motorisch en/of op leergebied signaleren leerkrachten en ouders van alles, maar wat kunnen we ermee? Gelukkig vond ik in 2016 een praktische training die past bij mijn manier van werken. Rhythmic Movement Training (RMT).

RMT gaat uit van het kind. Kijken naar wat er lukt! Stop met denken dat jij de expert bent voor een ander! Geloof me, het kind weet zelf het beste wat hij wil en wat hij kan.

Door de ritmische bewegingen leren kinderen hun hoofd en hun lijf beter samen te laten werken. Het is nodig om beide kanten eerst los te kunnen 'voelen' (hoofd/lijf, links/rechts, voor/achter en boven onder) voordat je ze kan laten samenwerken.

Samen gaan we in beweging om de nog actieve reflexen te laten integreren!

Reflexen

Rose Zonneveld  Leerprikkels op Twitter